Op 29 september 2023 staakt een deel van het luchthavenpersoneel op de luchthavens van Italië. Volgens de aankondiging zal bagageafhandelingspersoneel verspreid over de dag enkele uren het werk neerleggen. Er zijn geen stakingen verwacht bij het luchthavenpersoneel bij de incheckbalies of douane. Reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen verwachten vooralsnog geen vluchtannuleringen en geen grote gevolgen voor de geplande vluchten. Wel is er een mogelijkheid dat door vertraging in de bagageafhandeling vertrekkende vluchten vanuit Italië enige vertraging oplopen.
Wat betekent dit voor mijn reis?
Goed nieuws! We hebben nog geen berichten ontvangen dat de stakingen gevolgen hebben voor jouw vlucht. Je kan er vanuit gaan dat jouw reis zonder aanpassingen plaats zal vinden. Wel is het goed om de actuele vertrektijden op de luchthaven in de gaten te houden. Mocht er toch een aanpassing noodzakelijk zijn voor jouw reis, dan horen wij dat zo snel mogelijk van de uitvoerende reisorganisator en zullen we je daarover direct informeren.
Transfers en OV
Heb je geen transfers geboekt bij jouw pakketreis? Houd er dan rekening mee dat in grote delen van Italië, met name rondom de spits, ook het OV ontregelt kan zijn door stakingen. Volgens de aankondiging zal iedere keer voor ongeveer een uur het werk neergelegd worden en is het dus wel mogelijk om met het OV te reizen, maar loopt jouw transfer mogelijk wel wat vertraging op en kan het drukker zijn dan je vooraf had ingeschat.
Taxichauffeurs staken niet, dus heb je wel een transfer geboekt dan kan je ervan uitgaan dat jouw transfer gewoon zal worden uitgevoerd. Check nog wel even op jouw reisbescheiden of en hoe lang van tevoren je jouw transfer moet bevestigen.
Toch vertraging?
Heb je als gevolg van de stakingen toch vertraging opgelopen tijdens jouw vlucht? Mogelijk kom je in aanmerking voor een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij. Of je hier recht op hebt is afhankelijke van de vertraging bij aankomst van jouw vlucht en de reisafstand. Deze claim dien je rechtstreeks in bij de luchtvaartmaatschappij. Indien gewenst kan je hierbij gebruik maken van een claimstichting zoals AVI-claim. Zij hebben veel ervaring met dergelijke claims en kunnen jou het beste helpen. Houd er wel rekening mee dat zij bij een succesvolle claim een fee in rekening brengen voor hun werkzaamheden. Je kunt de claim ook zelf indienen via de website van de luchtvaartmaatschappij die jouw vlucht heeft uitgevoerd.
Problemen met jouw bagage
Mocht onverhoopt jouw bagage niet mee gekomen zijn met jouw vlucht vanuit Italië, zorg dan dat je hiervan direct een melding maakt bij de bagageservicebalie in de douanehal. Hier kan jij een melding maken van jouw vertraagde, beschadigde of verloren bagage en krijg je een Property Irregularity Report (PIR). Aan dit PIR-formulier is een persoonlijk dossiernummer gekoppeld zodat jij de status van jouw vertraagde of verloren bagage kunt controleren. Op dit PIR-formulier kan je ook aangeven waar jij de bagage wilt ontvangen, zodra deze weer terecht is. In de meeste gevallen wordt de bagage op locatie afgeleverd. Daarnaast kan je bij beschadiging van de bagage op dit formulier aangeven waar de beschadigingen zitten.
Als jouw bagage na drie dagen niet terug is gevonden, kan je online een Bagage Inventory formulier invullen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. In het Bagage Inventory formulier geef je aan wat het dossiernummer is van jouw PIR-formulier, zodat de luchtvaartmaatschappij weet om welke bagage het gaat. Je geeft hierin ook aan wat er in de bagage zit. Mocht jij nog bonnen hebben van de koffer of van de inhoud, voeg deze dan bij het formulier. De luchtvaartmaatschappij blijft gedurende 21 dagen zoeken naar de bagage, hebben zij jouw bagage in deze tijd niet gevonden, dan kan je een claim indienen met behulp van een Bagage Inventory formulier. Let erop dat je deze formulieren tijdig invult via de website van de luchtvaartmaatschappij die jouw vlucht heeft uitgevoerd.