Wat vervelend dat je vlucht is geannuleerd! We begrijpen dat dit erg frustrerend is. Gelukkig zijn er regels die jouw rechten als reiziger beschermen.
Als je vlucht is geannuleerd, heb je in sommige gevallen recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Dit is vastgelegd in de Europese wetgeving (Verordening 261/2004). De luchtvaartmaatschappij blijft altijd verantwoordelijk voor het afhandelen van de compensatie, ook als je jouw reis via D-reizen hebt geboekt.
Goed om te weten: Zodra wij van de luchtvaartmaatschappij bericht krijgen dat jouw vlucht is geannuleerd én je mogelijk recht hebt op een vergoeding, ontvang je hierover automatisch een e-mail van ons. In dat bericht leggen we ook uit hoe je de compensatie kunt aanvragen.
Wanneer heb je recht op compensatie?
Je komt mogelijk in aanmerking voor een vergoeding als:
- Je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd.
- Je geen passende vervangende vlucht hebt gekregen die dicht bij je oorspronkelijke vertrektijd en aankomsttijd ligt.
Hoe hoog is de compensatie?
De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van je vlucht:
Binnen de EU
Vluchten tot 1500 km: € 250
Vluchten van meer dan 1500 km: € 400
Buiten de EU
Vluchten tot 1500 km: € 250
Vluchten van 1500 tot 3500 km: € 400
Vluchten van meer dan 3500 km: € 600
Let op: als je een alternatieve vlucht krijgt aangeboden en je komt maar een paar uur later aan, dan kan de vergoeding worden verlaagd.
Hoe vraag je de compensatie aan?
Je kunt zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Liever hulp? Dan kun je ook een claimstichting of je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. Houd er rekening mee dat sommige organisaties een vergoeding vragen als zij de claim voor je afhandelen.
Meer informatie over jouw rechten bij vluchtannuleringen vind je op de website van de Rijksoverheid.