Wat vervelend dat je vlucht is geannuleerd. We begrijpen dat dit erg frustrerend is. Wist je dat je als reiziger in deze situaties mogelijk recht hebt op een schadevergoeding? Deze rechten zijn vastgelegd in Europese regelgeving (Verordening 261/2004). Benieuwd of er een compensatie voor jou in zit? Via onze partner AVI-claim check je het binnen 5 minuten. Ook kun je hier gemakkelijk je compensatie aanvragen.
Wanneer heb ik recht op compensatie?
Het maakt niet uit of het vliegticket rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij is gekocht of via een online reisbureau of reisorganisator. Volgens punt 7 van de considerans is de luchtvaartmaatschappij gehouden tot compensatie. Als jouw vlucht hiervoor in aanmerking kom, krijg je automatisch een e-mail van ons.
Je hebt mogelijk recht op een vergoeding als:
- Je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd;
- Je geen passende alternatieve vlucht hebt gekregen die dicht bij je oorspronkelijke vertrektijd en aankomsttijd ligt.
De hoogte van de vergoeding hangt af van de lengte van je vlucht:
Bestemmingen binnen de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1.500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1.500 km
Bestemmingen buiten de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1.500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van 1.500 km tot en met 3.500 km
- €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3.500 km
Krijg je een andere vlucht aangeboden en kom je maar een paar uur later aan? Dan kan de compensatie soms worden verlaagd.